Blog

IOC gecertificeerd sportdiëtist Maaike Enthoven deelt graag haar kennis in haar blogs. In deze informatieve blogs geeft zij vanuit haar expertise praktische tips en inzichten op het gebied van voeding en sport.

Granola 2.0

Granola: lekker en gezond?

Gelukkig zijn mensen en ook veel sporters bezig met een healthy lifestyle en willen daarbij dus ook gezond eten. Te beginnen met een goed ontbijt waar je je energie uithaalt, nodig voor body en mind! Brood wordt vaak aangeraden als ontbijt, maar voor de variatie is iets anders ook wel eens lekker.

Als je naar de supermarkt gaat staan de schappen vol met muesli's cruesli's en varianten hiervan. Vaak bevatten de kant en klare muesli's en cruesli's toegevoegde suikers, te weinig vezels of te veel zout. Voor veel van mijn klanten (mensen die gezond willen leven, sporters of ouders van talentvolle sporters) is het nogal onoverzichtelijk geworden. Wanneer je gaat zoeken op internet lees je tegenstrijdige berichten. Ik merk in de praktijk dat steeds meer sporters daarom zelf hun muesli of granola gaan maken. Dit vind ik een hele mooie ontwikkeling! Zo weet je wat erin zit, en bovenal; het is nog lekker(der) ook!

Natuurlijk heb ik het zelf maken van een granola ook uitgeprobeerd en dit verraste mij! Ik vind het echt lekkerder dan de kant en klare uit een pak of zak. Nooit gedacht met al die basic volkoren producten, maar het wordt smaakvol en heel knapperig. Ook nog eens supersimpel om te maken. Dus een echte aanrader wat mij betreft!

Mijn favoriete combi is havervlokken, spelt, zonnebloempitten, pecannoten en amandelen.

 

Lees meer

Eten om spiermassa op te bouwen?

Vandaag wil ik jullie meer vertellen over hoe je extra voeding of andere voeding tot je kan nemen voor krachttoename en spieropbouw, zonder hierdoor in vetmassa aan te komen.

Er zijn veel sporters die aan willen komen in spiermassa voor extra kracht (bijvoorbeeld schaatsers, fietsers, krachtsporters) of om esthetische redenen, om er groter, breder en gespierder uit te zien. Ik merk dat sporters mij vaak vertellen dat zij meer eiwit zijn gaan gebruiken, vaak in de vorm van eiwitshakes, pillen of poeders, omdat dit hen werd geadviseerd door andere sporters of door trainers van sportscholen. In de praktijk valt de snelheid van gewichtstoename in spiermassa voor deze sporters dan vaak tegen en is het soms zelfs zo dat zij in vetmassa zijn aangekomen.

Lees meer

Wat eet ik voor een wedstrijd?

Bij de begeleiding van wedstrijdsporters en recreatieve sporters die gemotiveerd zijn om hun prestatie te verbeteren merk ik dat zij zich vaak afvragen of zij wel goed genoeg eten en drinken voor de wedstrijd.

Hoe serieuzer de sporter is, hoe onzekerder deze zich vaak voelt over zijn of haar voeding. En dan vooral betreft het eten en drinken rondom de wedstrijden. Ik merk dat sporters vaak een ‘eigen’ voorbereiding hebben op de wedstrijd in de laatste uren voor de wedstrijd begint. Dan wordt vastgehouden aan specifieke producten waar zij zich prettig bij voelen. Voor de meeste sporters speelt de laatste maaltijd een belangrijke psychologische rol in de voorbereiding op een wedstrijd.

Lees meer

Wat is mijn energiebehoefte?

Vandaag zal ik jullie bijpraten over de energiebehoefte van sporters in het algemeen en waar ik zoal rekening mee houd om de energiebehoefte van de sporters te bepalen.

Sporters uit alle takken van sport vragen mij vaak hoeveel zij moeten eten om optimaal te presteren. Meestal wordt door de sporters gedacht dat ik hiervoor een soort standaard kan geven voor hun sport. Dit is echter lang niet altijd het geval.

Lees meer